-
Kas ir atvērtais elektroenerģijas tirgus?
No 2015. gada 1.janvāra visi elektroenerģijas lietotāji, t.sk. mājsaimniecības, elektroenerģiju iegādājas atvērtajā tirgū. Tas nozīmē, ka ikvienam elektroenerģijas patērētājam ir iespēja izvēlēties kādu no vairākiem neatkarīgiem, Latvijā reģistrētiem elektroenerģijas tirgotājiem. Savukārt, sistēmas pakalpojumu sniedzējs A/S „Sadales tīkls” piegādās Jums no tirgotāja nopirkto elektroenerģiju par Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteikto tarifu un nodrošinās patērētās elektroenerģijas uzskaiti, bojājumu novēršanu, pieslēguma pakalpojumus un elektroapgādes tīkla uzturēšanu.
-
Kas mainīsies līgumattiecībās, kļūstot par tirgus dalībnieku?
Tirgus dalībniekam elektroenerģijas piegāde notiek saskaņā ar sistēmas pakalpojumu līgumu, elektroenerģijas tirdzniecības līgumu un balansēšanas pakalpojuma līgumu, kas var būt elektroenerģijas tirdzniecības līguma sastāvdaļa.
-
Kā veidojas rēķins par elektrību?
Maksa par elektroenerģijas pakalpojumu veidojas iekļaujot sekojošus punktus:
- Patērētā elektroenerģija – elektroenerģija, ko klients patērējis uzskaites periodā saskaņā ar elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu.
- Sadales pakalpojumi – Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprināti tarifi, kas sedz attiecīgā sistēmas operatora izmaksas tīklu infrastruktūras uzturēšanai, atjaunošanai un attīstībai (iekasē AS "Sadales tīkls", pie visiem tirgotājiem vienāda).
- Obligātā iepirkuma komponente – Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas noteiktā kārtībā aprēķināta un apstiprināta maksa, kas kompensē publiskā tirgotāja papildu izdevumus par obligātā iepirkuma ietvaros iepirkto elektroenerģiju, kas saražota koģenerācijā, izmantojot atjaunojamos energoresursus, salīdzinot ar tāda paša apjoma elektroenerģijas iepirkumu elektroenerģijas tirgū (iekasē AS "Sadales tīkls", pie visiem tirgotājiem vienāda). 2018. gada 1. janvārī ar valdības lēmumu stājas spēkā jauna obligātā iepirkuma komponenšu (OIK) maksājumu aprēķinu kārtība: kopējo maksājumu par OIK turpmāk veidos divas daļas, no kurām viena būs fiksēta, savukārt otra mainīsies proporcionāli patērētajai elektroenerģijai. Vairāk informācijas.
- Maksa par pieslēguma nodrošināšanu (iekasē AS "Sadales tīkls", pie visiem tirgotājiem vienāda)
- PVN – Pievienotās vērtības nodoklis 21%
-
Kur griezties, ja pazūd elektrība?
Elektroenerģijas pārtraukšanas vai bojājumu gadījumos zvaniet sistēmas operatoram AS “Sadales tīkls” pa bezmaksas tālruni 8404 vai klientu servisam pa 8403.
-
Vai elektrības tirgotāja gadījumā būs jāmaina skaitītājs?
Skaitītāji un tīkls, kā ierasts, paliek AS "Sadales tīkls" īpašumā, jo tirgotājiem, tostarp AS "LATVENERGO", nepieder aprīkojums, kas nodrošina elektroenerģijas piegādi.
-
Kas ir jādara, lai nomainītu tirgotāju? Kādi dokumenti jānoformē?
- Līdz kārtējā mēneša 15. datumam jānosūta aizpildītais pieteikums un jāparaksta līgums ar jauno tirgotāju.
- SIA "MVBK" paziņo sadales pakalpojumu sniedzējam AS "Sadales Tīkls" par notikušo tirgotāja maiņu.
- No nākamā kalendārā mēneša 1.datuma Jums elektrību piegādās SIA "MVBK"
-
Vai, mainot tirgotāju, es nepalikšu bez elektrības?
NĒ, izņemot gadījumus, kad līgums par elektrību tiek vienpusēji izbeigts, rupji pārkāpjot līguma noteikumus (piemēram, neapmaksājot rēķinus).
-
Vēlos nomainīt (samazināt vai palielināt) slodzi objektam, kas jādara šajā situācijā?
Jāraksta attiecīgais iesniegums AS "Sadales tīkls". Jūs varat patstāvīgi noteikt nepieciešamo slodzi Jūsu objektam, izmantojot AS "Sadales tīkls" kalkulatoru. SIA MVBK var veikt šādus slodzes aprēķina pakalpojumus Jūsu vārdā.
-
Kā veidojas biržas cena?
Elektroenerģijas biržas cena tiek noteikta nākamās dienas katrai stundai un tā izriet no pieprasījuma un piedāvājuma attiecīgajā reģionā, līdz iepriekšējās dienas plkst. 14:30. (biržā cenas tiek norādītas EUR/MWh, kur 1 megavatstunda ir atbilstoša 1000 kilovatstundām)
-
Kā tiek aprēķināta vidējā svērtā cena?
Klienta katras stundas patēriņš tiek reizināts ar attiecīgās stundas elektroenerģijas biržas cenu (pieskaitot pakalpojuma izmaksas), kā rezultātā tiek iegūta katras stundas vidējā svērtā cena. Ja klienta skaitītājs neuzskaita ikstundas patēriņus, norēķiniem tiek piemērots diennaktī patērētās elektroenerģijas sadalījums atbilstoši tipveida grafikam. Tas nozīmē, kamēr nav uzstādīts „viedais skaitītājs”, vienas kilovatstundas vidējā svērtā cena būs vienāda visiem klientiem, neatkarīgi no patēriņa īpatnībām.
Mēnesis Nord Pool vidēja cena par 1 MWh
Vidēja svērtā cena par 1 MWh
(pēc tipveida grafika)
marts 2021 43.55 45.76 februāris 2021 59.15 62.05 janvāris 2021 53.54 56.14 decembris 2020 44.86 46.50 novembris 2020 41.10 45.35 oktobris 2020 37.72 41.58 septembris 2020 39.91 43.36 augusts 2020 43.41 45.81 jūlijs 2020 31.80 35.55 jūnijs 2020 38.66 42.74 maijs 2020 24.53 27.78 aprīlis 2020 23.52 25.87 marts 2020 24.02 26.03 februāris 2020 28.05 31.50 janvāris 2020 30.82 32.21 decembris 2019 39.05 40.42 novembris 2019 45.26 46.60 oktobris 2019 47.33 49.46 septembris 2019 48.85 51.53 augusts 2019 49.49 51.94 jūlijs 2019 48.95 51.10 jūnijs 2019 44.65 48.63 maijs 2019 44.28 46.51 aprīlis 2019 43.52 44.83 marts 2019 40.07 40.70 februāris 2019 47.28 48.10 janvāris 2019 56.62 58.05 -
Kas ir universālais pakalpojums?
MK noteikumu Nr. 50 33. punkta 1. apakšpunkts nosaka, ka elektroenerģijas piegāde pēc elektroenerģijas tirdzniecības perioda beigām tiek nodrošināta universālā pakalpojuma ietvaros par tirgotāja noteikto cenu nākamajam elektroenerģijas tirdzniecības periodam. Tas nozīmē, ka gadījumā ja pēc elektroenerģijas tirdzniecības līguma beigām klients nevienojas ne ar vienu tirgotāju par līguma nosacījumiem, elektroenerģijas piegāde tiek nodrošināta universālā pakalpojuma ietvaros par SIA "MVBK" noteikto cenu nākamajam elektroenerģijas tirdzniecības periodam. Lietotājam ir tiesības atteikties no universālā pakalpojuma bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas.
SIA "MVBK" universālā pakalpojuma tarifs ir 0.067 EUR/kWh (ar PVN 0.0811 EUR/kWh).
-
Kā tiek kontrolēti skaitītāju rādījumi?
Ja jūsu adresē ir uzstādīts viedais skaitītājs, skaitītāja rādījumi par šo objektu nav jānodod, jo datus par jūsu patēriņu saņemsim automātiski.
Ja skaitītājs ir parastais, tad skaitītāju rādījumi par kārtējo mēnesi jānodod no 27.datuma līdz nākamā mēneša 3.datumam – arī tad, ja elektroenerģiju šajā mēnesī neesat patērējis.
Skaitītāja rādījumu var nodot:
- sūtot SMS ar
skaitītāja numuru, atstarpe RAD, atstarpe skaitītāja rādījums (Piem. 1234567 RAD 01236) uz
tālruni +371 26883737
- sūtot e-pastu ar
tādu pašu tekstu uz info@mvbk.lv vai info@elementary.lv
- AS "Sadales
Tikls" portālā www.e-st.lv
- sūtot SMS ar
skaitītāja numuru, atstarpe RAD, atstarpe skaitītāja rādījums (Piem. 1234567 RAD 01236) uz
tālruni +371 26883737
-
Noteikumi par informāciju elektroenerģijas un dabasgāzes galalietotājiem
Ar noteikumiem var iepazīties šeit